4 marketing quick wins

28 april 2020

De corona crisis heeft een gigantische impact op onze samenleving. Mensen werken van thuis, scholen en winkels zijn gesloten. Het ene bedrijf heeft meer werk terwijl het andere net zonder werk valt. Dat het geen gemakkelijke tijden zijn voor bedrijven en ondernemers weten we. Maar één ding hebben we gemeen, nu we allemaal thuis zitten neemt ons online gebruik alleen maar toe. Het internet is meer dan ooit ons toevluchtsoord om informatie op te zoeken. Tijd om wat zaken van je to-do lijst te schrappen en je online visibiliteit op punt te stellen. In deze blogpost reiken we je alvast wat tips aan.

zoekmachine optimalisatie

Verhoog je online vindbaarheid via SEO

Je website is een belangrijk contactpunt voor iedereen die op zoek is naar informatie over je product of dienst. Zeker in crisistijden als vandaag is iedereen online op zoek naar antwoorden en is het belangrijk dat je website vlot vindbaar is in Google. Alle inspanningen die je onderneemt om je vindbaarheid in Google te verbeteren noemen we SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie. Gelukkig zijn er enkele quick wins die je vindbaarheid in Google kunnen verbeteren.

Metadata

Een simpele maar doeltreffende tip is het invullen van je meta data, bestaande uit een titel en beschrijving. Aangezien deze data in de zoekresultaten van Google verschijnt is het belangrijk om deze SEO-proof en wervend te schrijven. Hou dus rekening met belangrijke zoekwoorden en geef zo context mee aan je website.

Heb je meer tijd om je SEO te verbeteren? Ontdek wat je nog allemaal kan aanpassen om jouw vindbaarheid in Google te verhogen.

Google My Business

Google My Business

Een Google My Business account aanmaken wordt vaak op de lange baan geschoven terwijl het je kan helpen met de online vindbaarheid van je bedrijf. Via Google My Business zijn je bedrijfsgegevens, zoals adres en openingsuren, snel en makkelijk vindbaar in de zoekresultaten. Meer dan ooit kan je deze tool inzetten om je klanten op de hoogte te houden van wijzigende openingsuren of belangrijke updates rond je onderneming.

Google My Business is de eerste bron van informatie die gebruikers tegenkomen op Google wanneer ze zoeken naar je merknaam. Gebruik deze opportuniteit om je klanten te informeren over wat er voor jouw bedrijf verandert in tijdens zoals deze.

Contentkalender

Een gevulde contentkalender in 3-2-1

De ene dag heb je volop inspiratie voor een leuke blog of Facebook post. De andere dag heb je het te druk om iets online te krijgen en trap je in de val om snel een post te plaatsen. Of plaats je weken aan een stuk geen nieuwe update. Herkenbaar? Maak dan van de huidige situatie gebruik om je content vooruit te plannen voor de komende maanden. Zo voorkom je dat je je lezers de ene week overspoelt met leuke creatieve content en de weken nadien niet van je laat horen. Maar hoe pak je dit nu best aan?

Starten met strategie

Strategie is het startpunt van alles. Voordat je begint met content plannen is het belangrijk om het doel en de beschikbare middelen vast te stellen. Denk na waarom je communiceert, naar welke doelgroep en welke doelstellingen je wilt bereiken. Heb je op alle vragen een antwoord? Dan kan je beginnen aan je contentkalender. Het maken van een planning kost tijd, maar zie het als een investering in de toekomst.

Een planning als houvast

Door een planning op te stellen voor de komende maanden kan je vooruit werken. Je creëert voldoende tijd voor jezelf om die blogpost op punt te krijgen. Benut de tijd om een buffer op te bouwen, waardoor je niet in de problemen komt wanneer het weer druk wordt en de contentcreatie op een lager pitje draait.

Website analyse

Analyseer je inspanningen

Je website staat al enige tijd online of is misschien nog maar net gelanceerd. Doorheen de drukte schreef je vlijtig aan een blog en postte je regelmatig op social media, maar brengt het ook iets op? Neem de tijd om je online communicatie en je website te analyseren.

Google Analytics

Je krijgt van klanten misschien wel complimenten over je website en bent zelf ook tevreden over de algemene look & feel. Maar komen de resultaten wel overeen met je doelstellingen? Google Analytics kan je meer vertellen over de bezoeken op je website. Analyseer welke pagina’s vaak bezocht worden en of ze voor de gewenste conversies zorgen.

Naast je website kan je ook je social media kanalen analyseren via Google Analytics. Ontdek welke content er precies werkt en welke niet. Breng je gewenste doelgroep in kaart en controleer of je deze ook effectief bereikt.

Gebruik deze extra tijd als een opportuniteit om je to-do lijst in te krimpen. Heb je wat extra hulp nodig? Wij blijven ook nu voor jullie klaar staan. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.