De evolutie van voice search

5 april 2020

Hey Siri, welk weer wordt het vandaag in Gent? Voice search, we kennen het intussen allemaal wel. Er gebeuren steeds meer en meer zoekopdrachten via voice search. Deze nieuwe trend zal een impact hebben op hoe jouw content moet inspelen op de vragen van je gebruikers.

Personal assistant

De opkomst van verschillende digitale assistenten is de voornaamste reden dat spraakgestuurde berichten zo exponentieel toeneemt. Zeker sinds Google Assistant nu ook in het Nederlands beschikbaar is. Iedereen kent wel zo’n assistent, Alexa van Amazon, Siri van Apple, Google Assistant van Google. Allemaal leuk, maar wat is voice search precies en wat kan zo’n personal assistent allemaal?

Voice search werkt via een spraakherkenningstechnologie waardoor je een zoekopdracht kan uitvoeren door tegen je mobiel apparaat te spreken. Zo kan je er vragen aan stellen (hoe warm wordt het vandaag), advies vragen (toon mij de populairste bakkers in de buurt), maar je kan ze ook een actie laten uitvoeren (iemand opbellen).

Welke invloed heeft voice search op de marketingstrategie?

De voordelen van voice search zijn simpel: het gaat snel en is handsfree, dus je kan multitasken. Met de komst van de Nederlandstalige Google Assistant zit er een grote toekomst in spraakgestuurde zoekopdrachten. Welke opportuniteiten brengt de opkomst van voice search met zich mee op vlak van marketing?

Lokale SEO

Voice search en mobiele telefoons zijn twee handen op één buik. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn dan ook veel meer lokaal gebaseerd in vergelijking met getypte zoekopdrachten. Google trends laat zien dat er een stevige groei is in zoektermen met het zoekwoord ‘in de buurt’. Mensen zoeken on the go en gaan sneller hun locatie toevoegen. Enkele voorbeelden zijn: tankstation in de buurt van Gent, top 10 italiaanse restaurants in Gent,... Lokale bedrijven kunnen optimaal gebruik maken van deze opportuniteit en hun lokale SEO-strategie hier omheen bouwen. Wij geven alvast enkele tips mee om je lokale SEO-strategie een boost te geven:

  • Creëer en optimaliseer een Google My Business account

  • Verzamel recensies van klanten

  • Voeg lokale trefwoorden toe aan je teksten op de website

Wijziging in zoekopdrachten

Spraakopdrachten worden op een andere manier gebruikt dan getypte zoekopdrachten. Zo bevatten getypte zoekopdrachten vaak enkel belangrijke sleutelwoorden terwijl spraakopdrachten eerder volledige zinnen zijn. De intentie van een gesproken zoekopdracht ligt vaak ook anders, zo worden er veel vraagwoorden gebruikt zoals wie, wanneer of hoe. Waar je anders ‘weerbericht Gent’ zou intypen, krijg je nu eerder zoektermen als ‘hoe warm wordt het vandaag in Gent’ of ‘welk weer is het vandaag in Gent’. De zogenaamde vraagwoorden en long-tail zoekwoorden maken hier een opkomst. Mensen stellen vragen op verschillende manieren en jij wilt natuurlijk bij alle versies verschijnen. Het is dus belangrijk om regelmatig je zoekwoorden te herevalueren.

Mobielvriendelijke website

Mensen gebruiken hun smartphones on the go om informatie op te zoeken. Door de opkomst van voice search is dit alleen maar toegenomen. Gebruikers willen snel een antwoord op hun vraag. Daarom is het zo belangrijk om een mobielvriendelijk design te hebben van je website. Dit houdt in dat de website responsief is, snel laadt en makkelijk leesbaar is.

Stoom je website klaar voor voice search

Wil je graag mee stappen op de boot van deze nieuwe trend? Wij geven graag enkele quick wins om je website te optimaliseren en klaar te stomen voor voice search.

  • Zorg ervoor dat je website snel, mobielvriendelijk en veilig is

  • Versterk je lokale SEO-strategie

  • Zorg voor een volledig Google My Business profiel

  • Target ook op long-tail zoektermen

Klaar voor voice search?

Voice search wordt steeds belangrijker. Ook Google zit niet stil en probeert zijn spraakherkenning steeds beter en beter te maken. Door vandaag nog aan de slag te gaan met de juiste optimalisaties, zal je later de vruchten kunnen plukken! Heb je hulp nodig bij deze optimalisaties of zit je met een prangende vraag? Onze marketeers helpen je graag verder!

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons