Effectievere e-mailmarketing met SPF en DKIM

8 oktober 2020

E-mailmarketing is een krachtig marketingkanaal om je doelgroep rechtstreeks te bereiken. Leads omzetten naar klanten, je klantenbinding verhogen of bezoekers naar je website trekken zijn slechts enkele voorbeelden van wat succesvolle e-mailmarketing voor je kan betekenen. Maar dan moeten je e-mails natuurlijk wel hun weg vinden naar de inbox van je contacten. Er kan vanalles mislopen tussen het moment dat je op verzenden klikt en de ontvanger je email open klikt. SPF en DKIM helpen je om e-mails uit spamfolders te houden.

Iedereen geniet van het gevoel van een inbox zero. Om je inbox zo clean mogelijk te houden werken mailservers met spamfilters. Een positieve evolutie voor wie dagelijks een hoop e-mails binnenkrijgt, maar deze spamfilters kunnen je kopzorgen bezorgen als je zelf e-mails gaat uitsturen. SPF en DKIM zorgen ervoor dat de afzender, de mailserver en de inhoud van een e-mail gevalideerd worden. Deze validatie maakt de kans om in een spambox terecht te komen veel kleiner.

SPF

SPF staat voor Sender Policy Framework en wordt gebruikt om aan te geven welke servers uit naam van de domeinnaam e-mails mogen verzenden. Deze informatie is terug te vinden in een SPF-record, een TXT bestand dat in de DNS gezet wordt. Een ontvangende server kan op basis van dit record bepalen om een e-mail door te laten, te markeren als onveilig of helemaal te weigeren.

DKIM

DKIM, ofwel DomainKeys Identified Mail, geeft de e-mail en de e-mailheader een digitale handtekening die de echtheid van een e-mail bewaakt. De mailserver ondertekent de e-mail met een private sleutel die de ontvangende server kan controleren aan de hand van een publieke sleutel. Als deze sleutel niet overeenkomt wil het zeggen dat het bericht is gewijzigd na verzending. De DKIM-record wordt net zoals de SPF-record in de DNS gezet.

Heb je last van e-mails die in de spamfolder terecht komen? We helpen je graag verder!

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons