Google Search: do's en don'ts

30 juli 2020

Het hebben van een website is een eerste stap om je bedrijf op de kaart te zetten. Maar die website heeft natuurlijk ook bezoekers nodig. Om potentiële klanten aan te trekken kan je gebruik maken van Google search ads, dit zijn advertenties die boven de organische zoekresultaten verschijnen in Google. Deze advertenties maken het verschil tussen iemand die naar jouw website doorklikt, of naar die van een concurrent. Wil je graag aan de slag gaan met Google search ads? Dan geven we je graag al enkele tips in de vorm van 7 do’s en don’ts.

do's en dont's van google search ads

DO #1 - Negatieve keywords toevoegen

Door negatieve keywords toe te voegen aan je campagnes vermijd je dat je advertenties verschijnen bij zoekopdrachten die niet relevant zijn voor je bedrijf. Zo voorkom je dat je moet betalen voor vruchteloze kliks. Als je brilglazen verkoopt wil je bijvoorbeeld niet dat je advertentie getoond wordt aan mensen die op zoek zijn naar drinkglazen.

DO #2 - Conversie tracking

Om conversies te kunnen meten moet je eerst nadenken wat de belangrijkste acties zijn die je wil dat bezoekers ondernemen op je website. Verkoop je bijvoorbeeld producten of wil je graag leads verzamelen in de vorm van een e-mailadres? Deze acties kan je vervolgens instellen als doel in Google Analytics. Vervolgens kan je door Google Ads en Google Analytics met elkaar te linken analyseren welke campagnes, zoekwoorden en advertenties de meeste conversies met zich meebrengen.

DO #3 - Link Google Ads met Google Analytics

Zoals we hierboven aanhaalden is het belangrijk om de resultaten van je campagnes op te volgen. Het verbinden van je Google Ads account met je Google Analytics account maakt deze analyse op vele vlakken makkelijker. De resultaten van je Google Ads campagnes worden meteen weergegeven in Google Analytics zodat je niet in twee programma’s op zoek moet gaan naar cijfers. Deze link maak het daarnaast ook mogelijk om de bezoekers van je website opnieuw te benaderen via remarketing en om je Google Analytics doelen rechtstreeks in Google Ads te importeren.

DO #4 - Extensies toevoegen

Advertenties met extensies vallen sterker op in de zoekresultaten, wat de kans op een klik groter maakt. Met extensies kan je bijvoorbeeld een telefoonnummer toevoegen aan je advertentie, maar ook een link naar een belangrijke pagina op je website behoort tot de mogelijkheden.

Onze favoriete types Google Ads extensies:

  • Locatie extensies: geef je locatie, een belknop en een link naar je contactpagina weer

  • Highlight extensies: voeg extra tekst aan je advertentie toe zoals ‘Gratis bezorging’ of ‘Makkelijk bereikbaar’

  • Oproepextensies: voeg een telefoonnummer of belknop toe aan je advertenties

  • Sitelink extensies: link rechtstreeks naar belangrijke pagina’s op je website, bijvoorbeeld je openingsuren of contactpagina

do's en dont's van google search ads

DON'T #1 - Een te algemene landingspagina

Wat na de klik gebeurt wanneer een gebruiker op de website terecht komt is natuurlijk ook belangrijk. Eens geland op de website willen bezoekers zo snel mogelijk terugvinden waar ze naar op zoek zijn. Stem je landingspagina’s dus af op de verschillende advertentiegroepen. Door je landingspagina te optimaliseren krijg je kans op een hogere kwaliteitsscore wat dan weer invloed op je conversieratio heeft.

DON'T #2 - Slechts één advertentie opzetten per adgroup

Binnen elke advertentiegroep zouden ten allen tijde minstens 2 advertenties moeten lopen. Waarom? A/B testing is de beste manier om te achterhalen welke tekst het best werkt bij je klanten. Test 2 verschillende titels tegen elkaar en analyseer welke titel de beste resultaten met zich meebrengt in de vorm van click through rate, bounce rate, conversieratio,... Vervolgens pauzeer je de slechtst presterende advertentie en ga je opnieuw aan de slag met een variant op de best presterende en verbeter je continue je campagne.

DON'T #3 - Ads opzetten en er nooit meer naar kijken

Een Google Ads account is nooit ‘klaar’. Elke dag passen concurrenten biedingen of ad copy aan wat op hun beurt invloed heeft op de prestaties van jouw advertenties. Je kan daarnaast ook nooit genoeg experimenteren met verschillende biedingen, advertentietypes en copy.

Zie je door het bos de bomen niet meer in je Google Ads account? Onze marketeers helpen je graag op weg aan de hand van een workshop, of nemen het optimaliseren van je account deskundig over.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons

Onze marketeers zijn gecertificeerd in:

  • Google Analytics

  • Google Ads Search

  • Google Ads Display

  • Google Ads Shopping