Onze 5 takeaways van het BAM Marketing congress

14 december 2018

Onder het motto ‘blijven bijleren’ waren onze marketeers vorige week te vinden op het BAM Marketing congres. Het programma stond in het teken van de zinvolheid van marketing, een belangrijk onderwerp in tijden van algoritmes en fake news. We schreven onze 5 belangrijkste takeaways neer in deze blogpost.

1. Traditionele media beginnen hun plaats te vinden in een online wereld

RTBF gaf ons enkele inzichten in hun plannen voor een future proof openbare omroep. Deze plannen bevatten onder andere TV series met een social media connectie, nieuwe nieuwsformats die online leven en zelfs series die zich afspelen op snapchat. In een wereld waar jongeren vooral online te vinden zijn is het een uitdaging voor traditionele media om dit publiek aan te spreken.

2. Klanten zijn op zoek naar duurzaamheid

Ellen Kegels van LN Knits en Ynzo Van zanten van Tony Chocolonely vertelden ons wat meer over hoe hun merken ontstaan zijn uit een nood aan duurzaamheid. Dit trekken ze door in hun volledige marketing en storytelling strategie. Zo is LN Knits een fairtrade merk dat ervoor zorgt dat Peruaanse werknemers een eerlijk loon krijgen. Tony Chocolonely wil op zijn beurt chocolade slaafvrij maken.

3. “If you can’t have a talk about pixels and attribution you are a marketeer of the past”- Peter Schelstraete

In een tijd van algoritmes en pixels is het belangrijk dat marketeers over voldoende technische kennis beschikken. Gelukkig is hier bij een webbureau als Code d’Or geen gebrek aan. Zie jij een carrière als technisch online marketeer wel zitten? Bekijk dan zeker onze vacatures eens.

4.Er zit een betekenis achter de ongelijke verdeling van de Tony Chocolonely reep

Deze ongelijke stukken staan symbool voor de ongelijke verdeeldheid van de inkomsten in de chocolade- industrie. Er zit zelfs de vorm van enkele Afrikaanse landen in verwerkt (fun fact: Togo en Benin hebben ze moeten samenvoegen in één blokje omdat er anders geen hazelnoot in paste).

5.Marketing automation is een belangrijk onderdeel van je digitale strategie

Een voorbeeldje: de zoektocht naar een nieuwe auto bevat gemiddeld 900 touchpoints, waarvan 71% online. Je wil natuurlijk dat je merk optimaal aanwezig is bij deze touchpoints. Je kan marketing automation inzetten om de juiste boodschap, op het juiste moment in de sales funnel, bij de juiste persoon te krijgen.

Enkele fun facts

  • Bij Tony Chocolonely krijg je € 1000 euro bij de geboorte van je kind, als je een kind maakt met een collega komt dit neer op een totaal van € 2000. Beslis je daarbovenop om je baby Tony te noemen wordt dit zelfs € 3000 in totaal.

  • Bij de start van LN Knits deed Ellen Kegels nog al het haakwerk zelf. Ze kon toen op 1 uur (!) tijd een beanie haken en afwerken.

  • Volgens facial recognition zien onze marketeers er gemiddeld tussen de 17 en 24 jaar oud uit. Bedankt voor de ego boost!

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons