Om de veiligheid van onze medewerkers te garanderen sluiten wij weer even ons kantoor. Uiteraard blijven we digitaal beschikbaar voor jullie. Wil je toch graag langskomen? Dat kan op afspraak en mits het naleven van enkele voorzorgsmaatregelen. Ontdek onze maatregelen.

Van structured data naar rich snippet

11 september 2019 in Blog

Dat goed scoren in Google belangrijk is voor je website moeten we je waarschijnlijk niet meer uitleggen. Maar onder andere door sterke concurrentie kan het vaak moeilijk zijn om een van de begeerde topposities in te nemen. Het toevoegen van structured data kan je Google score een duwtje in de rug geven.

Wat is structured data?

Structured data zijn stukjes code die je toevoegt aan de HTML van een pagina, deze code geeft extra informatie mee aan zoekmachines. Dit helpt op zijn beurt zoekmachines als Google beter begrijpen wat er exact op de pagina van een website staat. Concreet: een reeks cijfers wordt door toevoeging van de juiste structured data plots gezien als een telefoonnummer. Of een reeks letters als een naam of adres.

Van structured data naar rich snippet

Maar wat is nu juist de meerwaarde van deze extra stukjes code? Op basis van de extra informatie die structured data voorziet, gaat een zoekmachine als Google ‘rich snippets’ opstellen. Een mooi voorbeeld is het receptenboek van Ardo. Aan het zoekresultaat van de receptenpagina werden ook links van enkel recepten toegevoegd, vergezeld van een foto. Deze foto’s vallen extra op in de zoekresultaten, wat de aandacht trekt en mensen sneller doet klikken. Een aantal andere voorbeelden van rich snippets zijn evenementen, reviews en producten.

Hoe werkt het?

De belangrijkste bron voor structured data is schema.org. Deze website is een verzameling van alle soorten data die je kan toevoegen aan een pagina. Om de extra code toe te voegen kan je gebruik maken van de volgende formaten: JSON-LD (deze wordt aangeraden), microdata of PDFa. Een developer kan dit zonder problemen toevoegen aan jouw website. Na implementatie kan je checken of alles goed uitgelezen wordt via de structured data testing tool van Google. Als er ooit iets misloopt krijg je meteen een melding via Google Search Console met wat extra details over de error.

Interesse gekregen om jouw content als rich snippets te zien in Google? Onze developers en marketeers helpen je graag verder. Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismaking of meer informatie.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons