Welk online betaalsysteem past het beste bij mijn webshop?

28 juni 2018

Tegenwoordig winkelen steeds meer mensen online. Een webshop biedt heel wat voordelen, zowel voor de consumenten als retailers, maar vraagt ook het nodige denkwerk. Naast de stock, logistiek, fotografie, het design, development en de marketing moet je ook een payment service provider (PSP) kiezen. Maar waarop moet je letten bij het maken van je keuze? En hoe haal je het meeste uit de gekozen provider?

Wat is een payment service provider?

Een payment service provider controleert de kredietwaardigheid van jouw online klanten, en beheert jouw online betalingsverkeer richting bankrekeningen en kredietverleners. Niet iedereen mag zomaar deze dienst aanbieden. Je moet aan heel wat voorwaarden voldoen. Europabank, Ingenico, Mollie, MultiSafePay en Stripe zijn enkele bekende payment service providers. Betaal je met Maestro of Visa? Dan controleren deze providers via Atos of je voldoende geld op je rekening hebt om je winkelmandje mee te betalen.

Hoewel er steeds nieuwe spelers op de markt komen, zijn er ook heel wat spelers die de handen in elkaar slaan. Zo plannen Bancontact Company en Payconiq een fusie. De fusie belooft 'het beste van twee werelden' voor consumenten en handelaars. Als webshopeigenaar doe je er goed aan om de evoluties binnen de markt in het oog te houden.

betaalkaarten

Hoeveel kost de verwerking van online betalingen?

Er komen steeds meer nieuwe payment service providers op de markt, elk met zijn eigen specifieke aanbod. Alvorens je een contract afsluit, doe je er goed aan om een grondige vergelijking te maken. Elke payment service provider kent namelijk drie kosten: een opstartkost, een kost per aankoop en een abonnementskost. Niet alle providers rekenenen de opstartkost door of hebben een abonnementskost.

De kost per aankoop kan op twee manieren vastgelegd worden:

  • Een vast percentage van de verkoopprijs

  • Een vaste bedrag, ongeacht de verkoopprijs

Daarnaast kan de payment service provider je ook een voorstel doen waarbij bijvoorbeeld de eerste 300 transacties per maand gratis zijn, maar bij elke volgende je een hogere prijs per aankoop moet betalen.

Belangrijk is dat je voor jezelf de overweging maakt, welk voorstel het voordeligste is. Heb je een grote winstmarge op je producten? Dan is een fixed fee interessanter dan een fixed percentage. Bijvoorbeeld: 10% op een product van 1.000 euro is minder interessant dan een vast bedrag van 15 euro per aankoop.

betaalproviders

Hoe kies ik de juiste payment service provider?

Alles begin bij een goed businessplan, of je nu je webshop nog moet lanceren of van payment service provider wenst te veranderen. Stel jezelf daarom volgende vragen:

  • Welk transactievolume verwacht ik of hoeveel bedraagt dit momenteel? Dit wil zeggen: hoeveel producten rekenen mensen gemiddeld per keer af? En wat is de gemiddelde prijs per winkelmandje?

  • Zijn er veel terugkerende klanten? Of haal ik de meeste omzet uit nieuwe klanten?

  • Welke betalingsmogelijkheden verkiezen mijn klanten? Visa? Of toch liever Bancontact en liefst met de app waar je heel eenvoudig een QR-code mee moet scannen en klaar. Heb je nog geen webshop? Doe dan gerust via social media een kleine enquête bij je fans of bij vrienden en familie.

Zodra je een goed zicht hebt op je kostenstructuur, kun je bepalen welk aanbod voor jou het voordeligste is. Het voorstel van een bepaalde payment service provider kan voordelig klinken, maar een rekensom kan anders uitwijzen. Heb je een B2B-webshop? Dan bied je misschien wel de mogelijkheid om te betalen via overschrijving omdat niet alle medewerkers over de Visa-gegevens van het bedrijf beschikken. Maar waarom dan niet Bancontact toevoegen? In plaats van dertig dagen op je geld te moeten wachten, ontvang je je geld meteen en maak je het voor de interne dienst van je klanten ook een stuk eenvoudiger.

Je klanten een abonnement aanbieden?

Wil je je klanten een abonnement aanbieden waarbij de maandelijkse betaling automatisch van hun rekening gaat? Dan moet je op zoek naar een payment service provider die SEPA-betalingen aanbiedt. Sinds begin 2018 is dit gelukkig bij de meeste providers standaard.

Dankzij SEPA kunnen betalingen en domiciliëringen overal in de eurozone en de Europese Unie gemakkelijk uitgevoerd worden en wordt er geen onderscheid meer gemaakt al naargelang het land waar men woont. Het abonnement start na de eerste manuele betaling en kan makkelijk worden stopgezet. Denk maar aan je Netflix abonnement dat je gemakkelijk zelf activeert en weer stopzet wanneer het jou past. De enige voorwaarde is dat jouw rekeningnummer en bankkaart SEPA-proof zijn.

Het opzetten van de mogelijkheid tot SEPA-betalingen gebeurt niet door de payment service provider, maar door je webdeveloper. Zo kan Code d’Or ervoor zorgen dat jij zonder problemen een of meerdere abonnementen kunt aanbieden, een extra troef voor jouw webshop.

Laat je ondersteunen

Een webshop moet er niet alleen goed uitzien, je wilt natuurlijk dat alles vlot en correct werkt. Dat gebruikers snel hun weg vinden en zeker geen problemen ondervinden bij check-out.

Op basis van je businessplan helpen we je bij het bepalen van de structuur, het vinden van de juiste payment service provider en de integratie ervan. We hebben reeds ervaring met Europabank, Ingenico, Mollie, MultiSafePay en Stripe, maar verdiepen ons met plezier in andere PSP’s.

Heb je reeds een webshop en wil je graag van payment service provider veranderen omdat je het gevoel hebt dat je huidige PSP te duur is? Ook dan kunnen wij helpen. We analyseren je huidige kosten en online verkopen en helpen je bepalen welke PSP voor jou het meest voordelig is. Klinkt interessant? Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismaking of meer informatie.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons