API-platform voor Novatech verdeelt efficiënt data naar tal van websites

Novatech

API-platform voor Novatech verdeelt efficiënt data naar tal van websites

Platform | Campagnes | Website

Briefing

Novatech is een fabrikant van onder meer lijm, dichtings- en montageproducten voor professionals en doe-het-zelvers. Dit internationale bedrijf is marktleider in de Benelux, Scandinavië en Ierland en groepeert verschillende merken.

Onze klant was op zoek naar meer online flexibiliteit. Novatech wilde een duurzame oplossing voor verschillende merken efficiënt nieuwe websites te lanceren in de landen waar het bedrijf actief is. Code d'Or ontwikkelde een platform dat de brug vormt tussen het CMS en de interne data van Novatech aan de ene kant en de verschillende sites aan de andere kant. Het eerste zichtbare resultaat van deze aanpak is de nieuwe website voor Tec7.

Wat deden we?

Distributie via datalaag

Met het nieuwe platform voor Novatech schepten we orde in de chaos. Vroeger haalden de verschillende websites van onze klant hun data uit tal van systemen waarmee ze, elk apart, rechtstreeks communiceerden. Denk maar aan:

  • Product Information Management System (PIM)

  • Digital Asset Management System (DAM)

  • Enterprise Resource Planning System (ERP)

  • Customer Care System

  • ...

Een ander deel van de data werd beheerd in het Content Management System (CMS) van elke website. Het resultaat? Een kluwen van datastromen en veel manueel werk omdat niet alle data-aanpassingen automatisch op elke site werden doorgetrokken.

Met die problemen maakten we komaf door voor Novatech een API-platform te ontwikkelen. Voortaan worden alle nieuwe websites aangestuurd door een extra datalaag: een centrale dataset die gegevens uit verschillende interne platformen samenbrengt, in de gepaste vorm giet en zo aan de verschillende sites aanbiedt.

Klinkt moeilijk? Laat ons een voorbeeld geven. Stel dat een site van Novatech info over een bepaald product aan een klant moet tonen. De prijs staat in een Excel-bestand, de productspecificaties zijn te vinden in het PIM-systeem en de bijbehorende foto en de pdf staan in het DAM-systeem. Door deze data via het API-platform te koppelen aan de persoonsgegevens van de klant uit het CRM, krijgt die op de site volledig automatisch de juiste productinfo in de juiste vorm te zien.

Stramien voor toekomstige sites

Ons API-platform biedt Novatech heel wat voordelen. Zo moeten hun contentmanagers minder manueel werk uitvoeren, waardoor de kans op fouten verkleint.

Daarnaast is er dankzij dit platform nu ook een stramien om snel, efficiënt én goedkoop nieuwe websites op poten te zetten. Het programmeerwerk blijft daarbij beperkt: we moeten voor elke nieuwe site enkel een design uitwerken en content voorzien.

Dat is uiteraard bijzonder handig als Novatech een bijkomende site nodig heeft voor een nieuw merk of voor een promocampagne. Voor een groep die internationaal actief is biedt het bovendien een groot voordeel om per land een aangepaste site te voorzien.

Tec7 krijgt de primeur

Het eerste zichtbare resultaat van ons API-platform voor Novatech is de nieuwe site voor het merk Tec7. We liepen een parallel traject met onze collega's van Today, die de branding verzorgden, en Onlyhumans, die de site voorzagen van sprankelende copy. Door die zaken tegelijk aan te pakken, konden we - op vraag van de klant - bijzonder snel een fraai resultaat afleveren.

De Tec7-site is enorm flexibel, onder meer met een makkelijk aanpasbare homepagina en formulieren op maat. Bovendien heeft onze klant als ware een 'blokkendoos' in handen waarmee de contentmanagers snel content kan aanpassen voor zijn verschillende afzetmarkten.

En nu: groeien maar!

Nu de funderingen voor een slim gestructureerde online-aanwezigheid er liggen, kan Novatech zijn portefeuille aan sites makkelijk uitbreiden. Na de Tec7-site is intussen ook die voor zustermerk Bike7 al klaar.