Etwie

Etwie maakt erfgoed toekomstklaar met nieuwe website

Platform
Website bekijken
Etwie

Etwie maakt erfgoed toekomstklaar met nieuwe website

Platform

Briefing

Elke dag buigen duizenden mensen zich over het technische, wetenschappelijke en industriële erfgoed van ons land. Ze werken voor bedrijven, musea, universiteiten, … of zijn fervente privéverzamelaars. Om al deze erfgoedspelers te ondersteunen, klopte Etwie bij ons aan. Of wij voor hen een nieuwe website in elkaar konden steken, die als geavanceerde kennisbank én als netwerkplatform zou kunnen dienen? Mais oui! 

Wat deden we?

Wie is Etwie?

Etwie is een afkorting van ‘expertise-cel voor technisch, wetenschappelijk en industrieel erfgoed’. Het is een zusteronderneming van het Industriemuseum (voor wie we eerder al een website maakten).

Iedereen die vandaag op de nieuwe website van Etwie terechtkomt, kan er uitgebreid grasduinen in een enorme databank die door erfgoedexperten en -liefhebbers werd samengesteld. Je kunt er als erfgoedspeler ook een profielpagina aanmaken, met daarop onder meer je contactgegevens en een eigen nieuwsarchief, en je ontdekt meteen welke interessante evenementen er binnenkort zullen plaatsvinden.

Functionele analyse

Onze developers staken van wal met een functionele analyse van de oude website. Om tot een volledig datamodel te komen, analyseerden we alle content op de website en hoe al die stukjes informatie aan elkaar waren gelinkt. We brachten ook alle actoren, nieuws, events, publicaties en kennis in kaart, om te kunnen bepalen hoe die onderdelen het best met elkaar zouden samenhangen.

Standaardformules

In de volgende stap werkten we het design voor de nieuwe website uit. Dat ging ontzettend vlot, al zeggen we het zelf, onder meer omdat we ons konden baseren op Etwies bestaande huisstijl. Daarna zetten onze specialisten een prototype op poten, met in het CMS een aantal standaardmodules, zoals:

  • Nieuws

  • Events

  • Basispagina’s (via Page Architect)

  • Contactmodule

Wie filtert, die vindt!

Daarnaast telt de nieuwe website van Etwie een aantal uitgebreide modules. Zo pakt Etwie nu uit met een geavanceerdere versie van de kennisbank die ze op hun oude website deelden. In de vernieuwde kennisbank vinden gebruikers snel hun weg dankzij de handige zoekfunctie, die werkt met MeiliSearch. Voor elke zoekopdracht doorgraaft MeiliSearch de volledige kennisbank.

Maar je kunt ook zeer gericht aan het zoeken gaan, door gebruik te maken van filters. Eerst kies je een thema en vervolgens filter je verder op subthema. Bij de subthema’s krijg je te zien welke actoren informatie hebben geüpload over het type erfgoed dat je opzoekt. En binnen een subthema kun je nog verder zoeken naar andere thema’s, locaties, …

Bovenaan de website is er ook een algemene zoekfunctie voorzien. Die werkt eveneens via MeiliSearch, maar scant de volledige website – dus ook alle pagina’s en modules die niet in de kennisbank zijn opgenomen.

My Etwie

Code d’Or ontwikkelde voor de nieuwe website ook een primeur: My Etwie. Met dit nieuwe luik kunnen actoren (iedereen die erfgoedkennis heeft en die graag wil delen) een eigen profielpagina maken en up-to-date houden naarmate hun kennis toeneemt of wanneer ze evenementen organiseren.

Op dit moment heeft Etwie meer dan 1500 actoren in de databank. Via My Etwie kunnen ze foto’s en beschrijvingen uploaden, en hun contactgegevens (inclusief socialmediakanalen) vermelden.

Actoren kunnen zich via hun profielpagina ook inschrijven op de nieuwsbrief van Etwie en zelf interessante nieuwsitems en publicaties toevoegen, van websites tot boeken en tijdschriften. Afhankelijk van het type publicatie, toont My Etwie in hun account alleen de velden die ze moeten invullen. Zo krijg je bijvoorbeeld andere velden te zien wanneer je je website wilt toevoegen, dan wanneer je een boek probeert toe te voegen.

Goedkeuring gezocht

Etwie beheert een enorme hoeveelheid data in haar kennisbank. Toch is het belangrijk dat alle wijzigingen eerst worden goedgekeurd (of afgekeurd) voor publicatie. Dat gaat met de nieuwe website heel gemakkelijk. Als iemand een wijziging wil aanbrengen, dan wordt Etwie automatisch op de hoogte gebracht. In het CMS kunnen de medewerkers van Etwie alle ‘pending’ activiteiten bovendien snel terugvinden, reviseren en goed- of afkeuren.

Dynamisch duwtje in de rug

Uiteraard was de grote hoeveelheid content overzetten van de oude website naar de nieuwe, niet vanzelfsprekend. Alle nieuwsberichten, publicaties en actoren manueel verhuizen, was onbegonnen werk. Bovendien fungeert de website niet overal met paginering (bijvoorbeeld bij nieuwsberichten). Daarom kozen we voor een geautomatiseerde contentovername met een dynamische sitemap, die Google een duwtje in de rug geeft om alle pagina’s alsnog te indexeren.

Ook onze marketeers droegen hun steentje bij. Ze voorzagen structured data bij onder andere de eventmodule, om Etwies kans om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen, te vergroten. En natuurlijk verzorgden we ook de URL-mapping, zodat alle pagina’s netjes doormappen van de oude website naar de nieuwe.

Klaar voor lancering? Ready, set, e-mail!

Na de launch van de nieuwe website hielpen we Etwie een activatiemail uitsturen naar alle actoren, via Mailchimp. In de mail kregen ze elk hun persoonlijke token om hun account te activeren. Tot slot prepareerden we een RSS-feed voor Etwies nieuwsbrieven. Zo ontvangen alle actoren regelmatig de meest recente nieuwsberichten en eventaankondigingen overzichtelijk in hun mailbox.

Wil je meer weten over dit project?

Heb je een gelijkaardig project en ben je benieuwd naar onze aanpak? We vertellen je er graag meer over.
Contacteer ons