VBJK

Voor een onderbouwde professionele opvoeding en opvang van kinderen

Website
Website bekijken
VBJK

Voor een onderbouwde professionele opvoeding en opvang van kinderen

Website

Briefing

Het Gentse centrum voor Vernieuwing in de Basisvoorzieningen voor Jonge Kinderen (VBJK) is een pionier in onderzoek naar de opvoeding en opvang van jonge kinderen. Zowel nationaal als internationaal zetten zij innovatieve projecten op, en wisselen zij hun kennis uit met andere organisaties binnen hun werkveld. Naast onderzoek realiseren zij ook vormingsproducten in meerdere Europese talen en vormt VBJK het aanspreekpunt - voor journalisten en anderen - als het aankomt op objectieve informatie over opvoeding en opvang.  

Wat deden we?

De voorbereiding

VBJK is actief binnen meerdere domeinen: Baby’s & Peuters, Kleuters, 3 tot 12 Jaar en Gezinnen, en werkt volgens 7 verschillende thema’s. De vorige website bood weinig flexibiliteit en groeide al snel uit tot een complexe cluster aan informatie. Dezelfde informatie diende ook telkens opnieuw te worden ingegeven omdat ze data niet met elkaar konden koppelen. VBJK bleef echter niet bij de pakken zitten en vroeg ons om hen met een nieuwe website te wapenen voor de toekomst.

We organiseerden 3 verschillende workshops die dieper ingingen op strategie, visie, structuur, interface en vormgeving. Uren hebben wij gepraat, lijnen uitgetekend op papier. De muren hingen vol post-its en knopen werden doorgehakt. Het waren boeiende en verhelderende gesprekken die ons een goed inzicht gaven in hun organisatie. We waren er allemaal mee eens dat de nieuwe website vooral de complexiteit van VBJK zo eenvoudig mogelijk moest weergeven.

We bouwden een uitgebreid wireframe dat alle informatie logisch ordende en de flexibiliteit van de nieuwe website toonde. De serieuze materie gaven we hier alvast een kleine punch door dynamische elementen te introduceren.

“We krijgen op Facebook heel veel likes voor onze nieuwe website, maar nog meer complimenten in onze mailbox.” - Elke Rutgeers, communicatie & KIDDO

Het Design

Op basis van de workshop omtrent de vormgeving en huisstijl stelden we een moodboard samen. De kleurencombinatie van zwart en rood straalde meteen de nodige kracht en professionaliteit uit, terwijl de beelden van kinderen en ronde huisstijlelementen het geheel verzachtten.

Het moodboard en de uitgewerkte wireframes gaven de designer een stevige basis om op verder te werken. Ondanks de contrasterende kleuren en het harde kleurenpalet straalt de website warmte uit: puur zwart en koel grijs maakten plaats voor hun warme varianten. We wisselden zwart-wit en kleurenfoto’s af en kozen ervoor om een serif met een sans-serif lettertype te combineren. Het serif lettertype oogt professioneel, terwijl zijn sans-serif variant een hedendaagse feel heeft. Doorheen het strakke grid met rechte hoeken verwerkten we subtiel ronde vormen in bijvoorbeeld de sliders en social media buttons.

"Wat een mooie website. Blown Away! Helder, knap en toegankelijk. De website heeft het allemaal." - medewerker VBJK

"De nieuwe website toont echt wie we zijn. Heel mooi werk geleverd." - medewerker VBJK

Het development

Binnen het CMS koppelden we verschillende modules met elkaar om dubbel werk te voorkomen. Naast Thema’s, Domeinen en Projecten kunnen zij nu ook hun verschillende Publicaties (en types) documenteren in het CMS en delen op de website. De 3 types publicaties hebben verschillende eigenschappen en vroegen elk om een eigen layout; voor ons natuurlijk geen probleem. Partners en Team Members worden nu structureel toegevoegd in het CMS en kunnen met één klik worden gelinkt aan Projecten en andere zaken.

De evenementen van VBJK zorgden in het verleden wel eens voor een grote administratieve wirwar. Vandaag kun je je gemakkelijk inschrijven via de website en komen alle inschrijvingen samen in het CMS. Is het maximum aantal inschrijvingen bereikt? Dan verschijnt er een melding ‘uitverkocht’ en kun je je niet langer inschrijven.

Tijdens onze samenwerking viel niet alleen de passie van VBJK op, maar ook hun groot samenhorigheidsgevoel. Ze vormen een hecht team dat naar elkaar luistert en vol overtuiging aan hetzelfde touw trekt. De nieuwe website oogt professioneel zonder saai te zijn en stroomlijnt de werking van de organisatie.

Wil je meer weten over dit project?

Heb je een gelijkaardig project en ben je benieuwd naar onze aanpak? We vertellen je er graag meer over.
Contacteer ons

Cases

Gerelateerde cases