Waarom een analyse van je website belangrijk is

22 juni 2017

Proficiat! Je website is gelanceerd en misschien schrijf je zelfs vlijtig aan een blog. Je besteedt met andere woorden veel tijd aan je website, maar brengt het ook iets op?

Wij analyseren je website en online communicatie en geven je advies op maat. Binnen een online marketing project analyseren we trouwens altijd de website, ongeacht of er een nieuwe website gepland staat of niet. Objectieve analyses van je website zijn belangrijk, want je hebt nu eenmaal geen face-to-face contact met je bezoekers.

Voor onze analyses verdiepen onze online marketeers zich graag in Google Analytics, heatmaps, social media insights, SEO en event-tracking. Wat dat allemaal precies inhoudt, vertellen we je graag.

Analyse van je website via Google Analytics

Misschien ben je wel tevreden over de algemene look & feel van je website, en krijg je er zelf complimentjes over van vrienden en kennissen. Super! Maar komen de resultaten wel overeen met je doelstellingen?

Wat vertelt Google Analytics ons over de bezoeken op je website en zorgen ze voor de gewenste conversies? Je website spat misschien van het desktopscherm, maar mobile haakt iedereen af omdat je website niet responsive is - en dat is natuurlijk jammer.

“Your personal opinion is interesting but what does the data say?”

We kijken via welke pagina’s de bezoekers op je website komen en hoe deze pagina’s hen al dan niet overtuigen om verder te klikken. Je homepagina is vandaag niet meer de enige toegangspoort tot je website. Via zoekmachines of social media kunnen ze via elke geïndexeerde of gedeelde pagina op je website terechtkomen. Wie je bent en wat je doet, moet dan ook meteen duidelijk zijn. We bekijken hoe je de belangrijkste landingspagina’s zowel inhoudelijk als technisch kunt verbeteren.

Google Analytics analyse
Google Analytics dashboard

We verzamelen de objectieve resultaten en onze actiepunten in een helder overzicht. Bij de ontwikkeling van je nieuwe website weten wij precies waar we rekening mee moeten houden. Wil je geen nieuwe website? Geen probleem. We lichten onze resultaten en ideeën graag toe aan je team developers. Op basis hiervan kunnen zij jouw website optimaliseren.

Is je website gebouwd door Code d’Or? Dan analyseren we je website op afgesproken tijdstippen, bijvoorbeeld ieder kwartaal. Op basis hiervan optimaliseren wij je website, of adviseren we je team. Na de launch van je website zit je namelijk best niet stil, want het wereldwijde web evolueert nu eenmaal dagelijks. Onze online marketeers en developers zorgen ervoor dat je website meegroeit.

Ga je graag zelf aan de slag in Google Analytics? Via een handig dashboard zie je in één oogopslag de voor jou belangrijkste zaken in Google Analytics? Wij zetten alles voor je klaar zodat jij enkel nog de periode moet kiezen voor je rapport, dat je makkelijk kunt downloaden. Via onze trainingen op maat leren jij en je medewerkers bovendien hoe Google Analytics werkt en waar je op moet letten. Contacteer ons voor meer info.

SEO-analyse van je website

Tijdens de analyse van je website kijken we ook naar de SEO-sterkte van je website, zowel inhoudelijk als technisch. Het is niet alleen belangrijk om de juiste woorden te gebruiken in de content op je website, ook achter de schermen kun je heel wat SEO-optimalisaties doen. Zo zijn de meta-tags en og-tags nog maar het topje van de ijsberg. Lees meer over het het belang van SEO in onze blog.

Zo zien de meta-tags eruit in de Google zoekresultaten:

Visualisatie van de customer journet via een heatmap

Heb je altijd al willen zién hoe bezoekers doorheen je website navigeren? Een heatmap registreert de beweging van de muis, waar mensen op klikken en hoeveel procent naar beneden scrolt. Een heatmap geeft ons een duidelijk beeld van wat je bezoekers allemaal doen op je website: we volgen de customer journey of de weg die ze afleggen.

“Wil je online actief zijn? Durf dan risico’s te nemen en test verschillende mogelijkheden.”

Een donkerrode vlek bijvoorbeeld indiceert een plek die veel aandacht krijgt, terwijl een lichtblauwe vlek minder vaak werd bekeken. Zo weet je precies welke delen van je website de aandacht trekken, en waar er werk aan de winkel is. Behaalt je website niet de gewenste conversies? Dan is een heatmap perfect om te onderzoeken waarom dit niet gebeurt.

heatmap

Event tracking: de nieuwe standaard

Laat je je website ontwikkelen door Code d’Or? Dan voorzien wij standaard een ‘event tracking’ plan. Events zijn gebeurtenissen die door een gebruiker - of systeem - worden uitgevoerd bijvoorbeeld het afspelen van een video op je website, kliks op een bepaalde call-to-action … maar ook het laden van een pagina.

Samen met jou beslissen we welke statistieken je wilt bijhouden en op basis hiervan bepalen we hoe we dit het beste doen. Onze developers voorzien de nodige tracking en zorgen ervoor dat de resultaten zichtbaar zijn in Google Analytics.

Werk je voor de ontwikkeling van je website reeds samen met een ander team developers? Geen probleem. We bezorgen hen een uitgebreide briefing en de nodige documentatie waarmee ze zelf aan de slag kunnen.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons