De mogelijkheden van LinkedIn advertising

23 mei 2019

Op 5 mei vierde LinkedIn zijn 16e verjaardag, tijd om kaarsjes uit te blazen! Het ideale moment om even stil te staan bij de diverse advertentiemogelijkheden van LinkedIn. Het sociale netwerk heeft wereldwijd intussen al meer dan 600 miljoen gebruikers en wordt eerder gebruikt voor professionele doeleinden. De advertentiemogelijkheden van Google en Facebook worden steeds meer en meer gebruikt door bedrijven. Maar heb je wel eens gedacht aan LinkedIn advertising? Waarom zou dit platform naast de andere grote spelers geen interessante mogelijkheden kunnen bieden? Ontdek hoe je verschillende LinkedIn advertenties kunt inzetten in je eigen marketingmix.

Advertentiemogelijkheden

LinkedIn biedt een tal van mogelijkheden om te adverteren op hun platform, elk met zijn specifieke kenmerken en voordelen. Benieuwd naar de verschillende types advertenties?

1. Tekstadvertenties

Tekstadvertenties zijn advertenties die rechts of bovenaan in je feed vertoond worden. Deze bevatten alleen tekst en soms een afbeelding zoals het logo van de adverteerder. Wanneer een gebruiker op deze advertentie klikt wordt deze doorverwezen naar de website van de gekozen adverteerder. Handig om te weten is dat tekstadvertenties enkel op desktop apparaten verschijnen.

Tekstadvertenties zijn uitermate geschikt om op een snelle en efficiënte manier verkeer naar je website te leiden. Door de gerichte targeting opties trek je met een minimum aan budget de juiste leads aan voor jouw bedrijf.

2. Gesponsorde content

Een andere optie is om gesponsorde content te plaatsen. Deze advertentie kan bestaan uit tekst, een afbeelding of een video gekoppeld aan een gerelateerde website die de adverteerder kiest. Hierin maken we een onderscheid tussen direct gesponsorde content en gesponsorde content. De direct gesponsorde content is enkel zichtbaar in de newsfeed van de gesponsorde doelgroep, terwijl bij de tweede optie deze content ook zichtbaar is op je eigen bedrijfsprofiel. Logischerwijs heeft een direct gesponsorde promotie minder bereik, maar het grote voordeel is dat je specifieke doelgroepen kunt targeten (zonder huidige volgers lastig te vallen) en zo een duidelijk inzicht krijgt in de herkomst van leads. Als je op een efficiënte manier het bereik van je bedrijfspagina of content wilt vergroten, is dit zeker een goede optie. Je kunt bovendien ook een call-to-action knop toevoegen die doorverwijst naar een formulier, als dat niet handig is!

3. Gesponsorde InMails

Met deze advertentievorm kan je gericht privé-berichten sturen naar een specifieke doelgroep die je zelf kiest! Het is een ideale manier om potentiële klanten te bereiken met een persoonlijke boodschap. Wil je graag inschrijvingen voor een webinar of downloads van een e-book boosten? Probeer dan zeker eens om een gesponsorde InMail te versturen. Een groot voordeel van gesponsorde InMails, is dat het bericht pas effectief verstuurd wordt als de gebruiker actief is. Hierdoor is de open rate van je bericht een stuk hoger.

4. Dynamische advertenties

Dynamische advertenties zijn gepersonaliseerd en voor elk lid anders. De advertenties worden telkens gepersonaliseerd op basis van profielfoto, naam en functietitel van het lid. Zo kan je dynamische advertenties inzetten voor interessante bedrijven, vacatures of relevante professionele content te laten verschijnen bij je doelgroep. Doordat je gebruik maakt van originele en diverse advertentieformaten is het erg geschikt om verkeer en leads naar je website en of pagina te leiden.

5. Vacature plaatsen

Je kan LinkedIn ook inzetten om openstaande vacatures van je bedrijf onder de aandacht te brengen. De geplaatste vacature wordt getoond aan mogelijke kandidaten onder het menu vacatures. Het verschil met dynamische advertenties is dat je hier enkel een vacatureplaatsing doet. De job is enkel zichtbaar op je bedrijfspagina en het luik vacatures. Dus niet in de feed van een bepaalde doelgroep. Wanneer je gebruik maakt van dynamische advertenties, zal deze effectief als een campagne verschijnen op de feed van je doelgroep.

6. Remarketing

Net zoals bij Facebook is het ook bij LinkedIn mogelijk om aan retargeting te doen. Zo bereik je de bezoekers van je website opnieuw op LinkedIn. Om remarketing te kunnen toepassen moet je eerst een kleine ‘tag’ installeren. Deze tag houdt alle website bezoeken bij, op die manier kan je deze bezoekers opnieuw gaan bereiken met je advertenties.

Ideaal advertentiekanaal voor bedrijven

We kunnen dus concluderen dat LinkedIn verschillende mogelijkheden biedt om te adverteren. Dankzij de verschillende advertentiemogelijkheden is het mogelijk om heel gericht de juiste mensen te bereiken.

Hulp nodig bij de opmaak van verschillende advertenties? Of zie je even het bos door de bomen niet meer? Neem dan snel contact met ons op.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons