Breng je data tot leven met Google Data Studio

14 juli 2020

De mogelijkheden om data te analyseren in Google Analytics zijn eindeloos. Er zijn 101 verschillende rapporten beschikbaar maar soms heb je nood aan een duidelijk overzicht om marketingcampagnes of je website prestaties te analyseren zonder dat je uren Google Analytics moet gaan doorpluizen. We presenteren je: Google Data Studio.

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een gratis datavisualisatie tool van Google die jou helpt om data eenvoudig voor te stellen. Analyses opmaken kan best uitdagend zijn en de hoeveelheid aan data is vaak overweldigend. Gelukkig biedt Data Studio hier een oplossing voor. Data Studio laat het toe om verschillende databronnen, zoals Google Analytics, Search Console, Google Ads,... om te zetten naar toegankelijke grafieken en rapporten.

Waarom Google Data Studio?

Er zijn tal van oplossingen voor datavisualisatie en dashboarding. Vaak moet je op verschillende platformen cijfers opzoeken om inzicht te krijgen in je resultaten. Best tijdrovend dus. Google data studio bundelt data uit verschillende platformen samen en creëert een globaal overzicht van je marketinginspanningen over verschillende kanalen heen.

Nog niet helemaal overtuigd? Google Data Studio biedt een tal van extra voordelen:

  • Persoonlijke lay-out

  • Brede waaier aan statistieken

  • Gebruiksvriendelijkheid

  • Tijdsefficiënt

  • Eenvoudig te delen met collega’s

Dashboards bouwen als een expert

Als marketeer gebruik je tal van tools en kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Voordat je van start kan gaan met het maken van dashboards connecteer je jouw data met Google Data Studio. Google onderscheidt hierbij drie types koppelingen:

  • Google connectors: gegevensbronnen die Google zelf aanbiedt zoals Analytics, Search Console, AdWords,...

  • Partner connectors: gegevensbronnen die onderhouden worden door partners van Google. Deze koppelingen zorgen ervoor dat je data vanuit externe partijen kunt weergeven.

  • Open source connectors: gegevensbronnen die gebouwd zijn door een open source community.

Eens je je data gekoppeld hebt start je met een blanco canvas. Dankzij de gebruiksvriendelijke interface creëer je in enkele muisklikken een real-time en altijd up-to-date rapport. Dit in tegenstelling tot andere analysetools. Die zitten vaak bomvol met rapportages en metrics wat een druk dashboard oplevert.

Via het drag & drop principe voeg je gemakkelijk nieuwe elementen toe. De tool bevat een brede waaier aan mogelijkheden om je data op een heldere, visueel aantrekkelijke manier weer te geven. Zo kan je de datavisualisatie volledig aanpassen aan de boodschap die je wilt overbrengen. Naast de gebruikelijke grafieken en tabellen kan je je dashboard wat opsmukken met afbeeldingen, vlakken en tekstvelden.

Google Data Studio is één groot speelveld. Zo kan een dashboard meerdere pagina’s en gegevensbronnen bevatten. Zorg bij het creëren van een dashboard dat je het einddoel niet uit het oog verliest. Op die manier zet je je dashboard niet vol met irrelevant cijfermateriaal, want niet alle data is even interessant om op te nemen. Zo kunnen kritieke prestatie indicatoren of KPI’s een goede basis zijn. Mocht je zelf niet goed weten waar te beginnen, geen nood want Google data Studio heeft een aantal templates voor je klaar staan.

Hulp nodig bij het analyseren van jouw data of wens je een dashboard op maat? Onze marketeers helpen graag op weg!

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons