Zet je non-profitorganisatie in de kijker via Google Ad Grants

17 april 2018

Als vzw beschik je niet altijd over hetzelfde marketingbudget als de grote spelers, maar heb je wel een boodschap te verkondigen. Misschien wil je graag geld inzamelen, meer vrijwilligers werven of je non-profitorganisatie in de kijker zetten? Dan kan dat met Google Ad Grants.

ad grants analytics

Wat is Google Ad Grants?

Google Ad Grants werkt op dezelfde manier als Google Adwords, maar is enkel toegankelijk voor non-profitorganisaties. Jouw advertenties verschijnen net zoals andere Adwords ads in de zoekresultaten van Google en brengen jouw goed doel onder de aandacht bij mensen die op zoek zijn naar non-profitorganisaties zoals die van jou.

Je krijgt hiervoor maar liefst een advertentiebudget van 10.000 dollar per maand van Google. Daar kan je al eens een campagne voor lanceren, niet waar? De enige kost die je hebt, is opzetten en optimaliseren van de campagnes zelf door je marketingmedewerker of het marketingbureau waarmee je samenwerkt.

Voor wie is Google Ad Grants?

Aan elk mooi verhaal zijn er ook wel enkele voorwaarden verbonden. Google Ad Grants is speciaal in het leven geroepen om non-profit organisaties een duwtje in de rug te geven. Jouw bloeiende eenmanszaak, hippe webshop of KMO komen hier dus niet voor in aanmerking.

Maar dit wil niet zeggen dat je als non-profitorganisatie automatisch recht hebt op het maandelijks advertentiebudget ter waarde van 10.000 dollar. Je moet hiervoor aan enkele voorwaarden voldoen. Zo is Google Ad Grants beschikbaar in meer dan vijftig landen en moet jouw organisatie gevestigd zijn in één van die landen. Andere voorwaarden zijn onder andere het hebben van een actieve website en een geldige liefdadigheidsstatus.


Google Ad Grants zijn tekstuele advertenties. Google Display of Google Shopping behoren dus niet tot de mogelijkheden en je advertenties verschijnen steeds onder betalende advertenties.

google ad grants

Waarom kiezen voor Google Ad Grants?

Als non-profitorganisatie wil je natuurlijk net zoals andere bedrijven zoveel mogelijk mensen bereiken bij jou in de buurt of zelfs internationaal. Via Google Ad Grants kun je perfect meten welke zoekwoorden er werken en welke niet. Voorzie je de juiste event tracking op je website? Dan kun je zelfs meten hoeveel donaties of nieuwe vrijwilligers je advertenties opleveren. Je kunt de advertenties snel en regelmatig bijsturen zodat je het meeste haalt uit die 10.000 dollar die je van Google krijgt. Bovendien geven Google Ad Grants je meer inzicht dan een flyer die je op straat verdeelt.

Beautiful after breast cancer

Sinds oktober 2016 ondersteunen we Beautiful After Breast Cancer (BABC) op vlak van digitale marketing. We stonden in voor de aanvraag voor Google Ad Grants en na goedkeuring zorgden we voor een correcte setup van de account en de verschillende campagnes. Via de advertentiecampagnes informeren we mensen onder andere over de stichting zelf, leven met borstkanker, waar je terecht kan voor hulp en hoe je BABC kan steunen. Maandelijks analyseren en optimaliseren we de Google Ad Grants advertenties zodat het beschikbare advertentiebudget optimaal benut wordt.

ad grants

Dreamcatchers

Onlangs keurde Google onze Google Ad Grants-aanvraag voor DreamCATchers goed waardoor we nu volop bezig zijn met de setup van de verschillende campagnes. Met de Google Ad Grants advertenties willen we onder andere mensen sensibiliseren over (asiel)katjes, het adoptieproces rond katten, informeren over DreamCATchers, hun doelen, de werking van het kattencafé en hoe je hen kan steunen.

Samenwerken?

Heb je een project dat je graag wilt bespreken of talent dat we zeker in huis moeten halen? We ontmoeten je graag.
Contacteer ons